Skróty klawiszowe:

Pokaż moduł: Skróty klawiszowe.

Strona wykorzystuje pliki cookies.
Dowiedz się więcej...

osir@osir.net.pl

+48 32 67 243 37

OSiR

Zawiercie

Nakręć się na moc wrażeń

OSiR

Zawiercie

Pozytywnie aktywni

OSiR

Zawiercie

Multifunkcjonalność obiektu

OSiR

Zawiercie

Wykorzystaj w pełni swój potencjał

Aktualności

Mistrzostwa Świata w Trialu Rowerowym

Mistrzostwa Świata w Trialu Rowerowym

Mistrzostwa Świata w Trialu Rowerowym do lat 16 w Zawierciu

 

Do Zawiercia przyjadą najlepsi młodzi zawodnicy z całego świata. Organizatorem zawodów na zlecenie Międzynarodowej Unii Kolarskiej - UCI jest „Kramarczyk Team”, Klub Sportowy „Lotto Aquila” oraz OSiR Zawiercie.

 

Trial rowerowy, to najbardziej widowiskowa konkurencja kolarska, która dotarła do Polski przed kilkunastoma laty i od razu zyskała szereg  zwolenników i popularyzatorów. Międzynarodowa Unia Kolarska - UCI doceniła dotychczasowe osiągnięcia, powierzając Polsce organizację Inauguracji Pucharu Świata w Trialu „Kraków-2014” oraz Mistrzostw Świata do lat 16 w dniach 2-3 sierpnia w Zawierciu. Spośród ponad 100 najlepszych młodych zawodników na świecie z około 20 państw, wyłonieni zostaną zwycięzcy tych prestiżowych zawodów. Wydarzenie to będzie doskonałą okazją, by poznać i podziwiać umiejętności zawodników, które czasami wydają się zaprzeczać prawom fizyki.

Organizacja MŚ w 2014 jest ogromnym wyróżnieniem dla Zawiercia. Bardzo cieszymy się, że to właśnie na terenie OSIR Zawiercie będziemy mogli gościć najlepszych młodych zawodników trialowych z całego świata – mówi Witold Grim, dyrektor OSiR Zawiercie.

Rozgrywki odbędą się w pięciu konkurencjach: Cadets 15, 16 lat, Minimes 13, 14 lat, Benjamins 11,12 lat, Poussins 9,10 lat oraz Girls do lat 15.

Zawodników czekać będzie pokonanie sześciu odcinków specjalnych. Trialowcy rywalizować będą na przeszkodach, takich jak: skały, drewniane szpule, betonowe kręgi, podkłady kolejowe, wielkogabarytowe opony, pnie i kłody drzew, które stworzą odcinki specjalne. Start oraz przeszkody trialowej trasy znajdą się w sąsiedztwie hali OSiR oraz parku miejskiego.

W trialu czas nie jest najważniejszy, ale bezbłędne pokonanie wyznaczonych przeszkód. Pełna kontrola nad rowerem, to cel każdego trialowca – mówi Tomasz Kramarczyk, 25-krotny mistrz Polski, wielokrotny medalista mistrzostw świata, były wicemistrz Europy, 2-krotny mistrz Stanów Zjednoczonych, zdobywca 3. miejsca w pucharze świata w rowerach górskich, obecnie sędzia międzynarodowy. Zawody wygra osoba, która uzyska jak najmniej punktów karnych na każdym odcinku. Przyznawane są one za dotknięcie przeszkody jakąkolwiek częścią ciała i inną częścią roweru niż opony. Także przekroczenie czasu pokonania odcinka specjalnego kończy się przyznaniem punktów karnych, choć, jak przyznaje sędzia, zdarza się to rzadko. Za każdy odcinek zawodnik może otrzymać do 5 punktów karnych.

Trial jest niezwykle widowiskowe. Przesądza o tym niemal akrobatyczny charakter tego sportu oraz koncentracja rozgrywanych odcinków na stosunkowo niewielkiej przestrzeni.



 

 Program

Mistrzostw Świata do lat 16

 

Zawodnicy i zawodniczki rywalizować będą w sobotnich rozgrywkach półfinałowych oraz niedzielnych finałach.

Do rozgrywek finałowych zakwalifikuje się w zależności od kategorii od 8 do 12 zawodników.

 

Termin: 2-3 sierpnia - Zawiercie

 

Piątek

19 - 19:45 - uroczyste otwarcie

 

Sobota

9:30 - 13:00 - półfinały w kategoriach Poussins i Minimes

14:30 - 18:00 - półfinały w kategoriach Benjamins, Cadets i Girls

 

Niedziela

Rozgrywki finałowe

10:00 - 11:30 - Pousins

11:00 - 12:30 - Benjamins

14:30 - 16:30 - Girls

15:30 - 17:00 - Minimes

16:30 - 18:00 - Cadets

następnie ceremonia dekoracji zwycięzców

 


Galeria zdjęć

Kolarskie Indywidualne Mistrzostwa Polski w Konkurencji Trial na Placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Krakowie 2013



Puchar Świata w Antwerpii 2013


Historia trialu na świecie

Trial rowerowy jako dyscyplina sportowa cieszy się niesłabnącą popularnością w Polsce i na świecie od ponad 30 lat. Korzeni tej dyscypliny kolarskiej należy szukać wśród hiszpańskich trialowców motorowych. Za ojca trialu rowerowego uważa się Pere Pi, który jako zawodnik trialu motocyklowego zaprojektował dla swojego syna - Ota Pi - pierwszy specjalny rower. Ot szybko stał się jednym z najlepszych zawodników na świecie, a poziom jego umiejętności przyczynił się do wzrostu popularności tego sportu. Wkrótce trial rowerowy stał się samoistną dyscypliną sportową, obecnie posiadającą w Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI) własną komisję.

 

Droga trialu do UCI, która reprezentowała wyłącznie tradycyjne sporty kolarskie, a więc kolarstwo szosowe, torowe i przełajowe była jednak długa. Dopiero w 1989 r. UCI włączyła kolarstwo górskie, BMX oraz trial rowerowy do dyscyplin kolarskich. Początkowo w tej dziedzinie rozgrywane były jedynie Mistrzostwa Europy. Obecnie UCI organizuje Puchary Świata, Mistrzostwa Świata oraz Europy, zaś państwa członkowskie organizują mistrzostwa krajowe u siebie. W Polsce organizatorem zawodów o randze UCI przy znacznym wsparciu  klubów sportowych i sponsorów jest Polski Związek Kolarski.

 

W tym roku o organizację MŚ do lat 16 ubiegało się kilkanaście miast, głównie z Europy.

 

Trial w Polsce

Początków trialu rowerowego w Polsce, podobnie jak w Europie, należy szukać wśród trialowców motorowych, dlatego też pierwszymi organizatorami zawodów rowerowych były Polskie Związki Motorowe. Dyscyplina ta przywędrowała do nas z Czech, gdzie była już dość popularna, zwłaszcza wśród zawodników motorowych. Narodziny zawodowego trialu w Polsce to przełom lat 80-dziesiątych i 90-dziewięćdziesiątych XX w. Pierwsze sukcesy polskich zawodników nastąpiły w 1996 r. kiedy drużynowo zdobyliśmy czwarte miejsce na Mistrzostwach Świata. Od tamtej pory Polska należy do światowej czołówki tego sportu. Obecnie po MŚ 2013 z 5 medalami złotymi, 14 srebrnymi i 8 brązowymi, Polska zajmuje 11. miejsce w klasyfikacji generalnej.

Generalnie przeszkody do trialu można podzielić na naturalne i sztuczne. Naturalne to strome zbocza, górskie strumienie, korzenie drzew i wszelkie utrudnienia terenowe, które można znaleźć w lesie. Odcinki sztuczne zbudowane mogą być z wszelkich wytworów ludzkiej cywilizacji takich jak:  betonowe kręgi,  drewniane szpule, samochody. Odcinki takie buduje się również z elementów naturalnych – drzewa, skały. Początkowo większość zawodów w trialu odbywała się w terenie. Obecnie najważniejsze zawody rozgrywa się na odcinkach sztucznych. Miejscem trialowych zmagań są zwykle centra dużych miast i kurortów turystycznych. Dzięki temu trial wciąż zyskuje na popularności.

 

Niezależnie od miejsca rozgrywania mistrzostw, zawodnicy mają do pokonania w wyznaczonym czasie od 30-stu do 60-ciu metrowych torów przeszkód – tzw. odcinki specjalne. Trasa i jej odcinki muszą być dostosowane do wieku uczestników oraz rangi zawodów. UCI dopuszcza do startu dzieci w wieku od 8 lat. Zawody rozgrywa się na dwóch typach rowerów: rowerach o kołach 20-calowych oraz rowerach MTB o kołach 26-calowych.

 

Sposób pokonania trasy jest ściśle oznaczony. Każdy odcinek opisany jest systemem znaków – strzałki wskazują, które przeszkody i w jakiej kolejności mają zostać pokonane. O trudności zawodów decydują niekiedy drobne różnice w oznaczeniach, gdyż na mistrzowskim poziomie trialu decydują różnice rzędu kilku centymetrów. Kontakt z przeszkodami powinny mieć tylko opony roweru, na którym porusza się zawodnik. Za każde nieregulaminowe dotknięcie przeszkody i podpórki zawodnik otrzymuje punkty karne. „Czyste” pokonanie przeszkody jest ideałem trialowców. Punktacja karna wygląda następująco: podparcie jedną nogą - 1 punkt karny, podparcie dwiema nogami równocześnie lub wywrotka oznacza maksymalną ilość punktów karnych, jaką zawodnik może otrzymać na jednym odcinku - 5 punktów. W takiej sytuacji zawodnik opuszcza dany odcinek i przechodzi na następny. Podparcie się ręką,  to również 5 punktów karnych. Podparcie się pedałem lub osłoną zębatki roweru (płozą) - 1 punkt karny. Wygrywa zawodnik, który ukończy zawody, z jak najmniejszą liczbą punktów karnych.

 

Trial - sport dla każdego

Trial jest świetną rozrywką. Można go uprawiać niemal wszędzie, na podwórku, w lesie, na okolicznych wertepach. W Polsce jest kilkuset trialowców, jednak na zawody przyjeżdża ok. 60-70 zawodników z licencjami. Podstawowa umiejętność każdego trialowca – stójka, czyli stanie na rowerze w miejscu bez podpierania ćwiczy zmysł równowagi, uczy koncentracji i przynosi pozytywne efekty podczas poruszania się jednośladem. Trial wymaga skoczności, wytrzymałości, dynamiki, a także refleksu
i precyzyjnego myślenia, bo czasem centymetry decydują o prawidłowym skoku
i lądowaniu w odpowiednim miejscu.

 

Warto rozpocząć przygodę z tą dyscypliną w jak najmłodszym wieku, gdyż przygotowanie zawodnika trwa ponad 5 lat.

 

Z trialem związany jestem od wczesnego dzieciństwa. Pasją do tego sportu zaraził mnie mój tata Andrzej Kramarczyk- były zawodnik trialu motorowego, bardzo doświadczony działacz sportowy który namówił mnie do pierwszego treningu, gdy miałem 5 lat – mówi Tomasz Kramarczyk, który pierwszy tytuł Mistrza Polski zdobywał będąc uczniem klasy trzeciej szkoły podstawowej (10 lat).

 

Bezpieczeństwo

Warto podkreślić, że wbrew pozorom, trial jest dyscypliną kolarską, w której poważne urazy zdarzają się rzadko. Zawodnicy na ogół znają swoje możliwości, a w chwili, gdy nie czują się pewnie na torze zawsze mogą podeprzeć się lub zejść z toru. Oczywiście podstawowym ekwipunkiem każdego trialowca jest ubrany i zapięty kask.


Rower do trialu

Pierwsze rowery trialowe posiadały siodełka, które z czasem miniaturyzowano, a finalnie usunięto. Wszystkie ewolucje wykonuje się na stojąco, więc siodełko jest zbędne, gdyż zawyża wagę całego sprzętu oraz utrudnia wykonanie wielu skoków.

 

Rowery do trialu dzielą się na dwa rodzaje:

- rowery z kołami 20’’ – gabarytami zbliżone do BMX;

- rowery z kołami 26” – gabarytami zbliżone do rowerów górskich – MTB.

Cechy charakterystyczne rowerów do trialu:

- niska waga – obecnie poniżej 7kg;

- duża wytrzymałość;

- bardzo niska rama;

- hamulce hydrauliczne;

- brak: siodełka, amortyzatorów, przerzutek.

 

Najbardziej znaną firmą produkującą rowery do trialu jest hiszpańska firma MONTY. Dzięki specjalnemu, nowatorskiemu projektowi udało się wprowadzić do sprzedaży model M5 – pierwszy trialowy rower wykonany z karbonu, czyli włókien węglowych, który jest o ponad kilogram lżejszy od poprzedniego.

 

09

LIP

2014

4398

razy

czytano

494/674

OSiR.net.pl

Przewiń stronę na samą górę.

Wyszukaj na stronie

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Zdjęcie:

Uruchom

Wstrzymaj

Przewiń animację o jedno pole w lewo.

Przewiń animację o jedno pole w prawo.

Formularz kontaktowy

Pytanie do burmistrza

Zgłoś usterkę

Formularz zgłoszenia

Logo serwisu.

Ukryj moduł.